Subjek dan buku kejuruteraan kimia

Entry tunaikan janji. Har3x. Untuk sementara ini, saya hanya mampu senaraikan buku-buku yang saya guna selama 4 tahun di ump. (untuk degree pure. bioteknologi, dan gas ada beberapa buku tambahan lagi. selebihnya sama. untuk diploma kebanyakan sama cuma keperluannya tak semua buku yang dibawah).

RM98

RM78

RM58

RM70

RM80

RM82

RM72

RM70

RM72

RM75

RM85

RM70

RM85

RM72

RM80

RM62

RM82



Dan kedua-dua buku dibawah ini pula biasa digunakan untuk mencari properties setiap bahan kimia



p/s: Nanti saya update entry nieh dengan ringkasan setiap subjek untuk buku2 tersebut okeih. dan saya sangat gembira ada yang email dan sms saya untuk minta pendapat dan sebagainya. =). Ada apa2 email la saya. bye.

Comments

blackrosehunter said…
banyak kali bukunya..hehe
Nur Yana said…
bosan ek? haha. dh keje ke zul??
Unknown said…
mne nak dapat buku2 ni semua ?
Nur Yana said…
fakulti jual di setiap awal semester. alternatif lain, cari di ebay.
Unknown said…
Hye Assalamualaikum kak Yana.. saya sekarang final semester dalam asasi sains UiTM... Banyak beza tak klau B.Eng. Chemical-Process and B.Eng. Chemical- Bioprocess ? And dua2 pun boleh kerja dalam bidang yang sama kan? mohon pencerahan... Anyway thnx for Course info.. :)
Nur Yana said…
wslm..

haha. beza dik. 1st 2nd year lbh kurg je basic fundamental kita bljr. masuk 3rd year dh mula lain la. chemical process fokus on petrochemical. while bioprocess more on natural based mcm plants.

of course subjek dia dh mula berbeza. cth subjek separation utk chem process, kita bljr equipment more details on distillation column, splitter etc. separation based on difference in boiling point, density, etc. petrochemical process biasa melibatkan production in a very large scale. equipment pown besar2. while bioprocess normally utk small scale. cth utk subjek separation dorg, dorg more details on extraction. bljr mcm mn nk extract benda2 yg sngt halus. bljr pasal enzyme, microorganism sume. n antara sistem bioprocess plg familiar n antara yg blh dibuat dlm large scale is biodiesel from palm oil la kan. itu antara cth bioprocess yg plg kita familiar. and process buat ubat, pills tuh parts of bioprocess juga. thats why when it comes to bio2 terms nieh, mostly masuk dlm bidang research, lab. I am not familiar in this subject sbnrnya. blh cerita dr apa yg roomate dulu cerita je sbb dia chem eng bioteknologi.

yg pasti, kedua2 blh kerja dr bidang yg sama. sbb basic chemical eng at early stage sama je. so nk selamat amiklah chem eng pure. boleh senang je nk serap g gas ke, bioteknologi ke, safety ke,instrumentation ke.. hahaha.
Unknown said…
for lepasan matrik..subjek ape kena power untuk masuk bidang nie..adakah sudah memadai power basic dalam subjek fizik dan math kejuruteraan..by the way,boleh mintak contact..banyak menda nak tanya melalui sms..
Nur Yana said…
email akak. nnt weekend akak carik masa jawab. or nnt akak pm no phone kt email. aseleyana@gmail.com
mirage said…
assalamualaikum.
saya ex student asasi sains uitm. sekarang tengah sibuk2 nak isi upu fasa 2. tapi saya ada cam kompius antara
-KEJURUTERAAN KIMIA (BIOTEKNOLOGI),
-KEJURUTERAAN (KIMIA - BIOPROSES)dan
-IJAZAH SARJANAMUDA SAINS DENGAN KEPUJIAN (BIOKIMIA)

tiga2 ni merujuk pada benda yang sama ke? means, prospek kerjaya dan subjek yg kita akan belajar adalah sama ke?

lagi 1, berkenaan sains biokimia dengan kejuruteraan biokimia, apa perbezaannya?

harap sangat akak boleh tolong jelaskan kemusykilan sy ni. huhu. thanks in advance n bittaufiq wannajah in your study :)
Anonymous said…
Salam hehe lmbt sgt sye bukak entri ni..boucar buku pon da habis beli bnde ngarut2..sye dpt unikl pure chem engeen...tgk entri akak sblm ni pon da seram smacam pasal chem eg ni..tq ka for da infrmatn..so many input hehe broken english (^\\ㅅ//^)
Unknown said…
Do u still have the stock of the book "the principle of electric circuits"? Rm 85 one
Unknown said…
If have pls contact me by gmail elaineang74@gmail.com
Unknown said…
do u still have the stock of"principle of eletric circuits'? RM85
Unknown said…
do u still have the stock of"principle of eletric circuits'? RM85
Unknown said…
ada tak edidi bhasa melayu
Unknown said…
ada tak edidi bhasa melayu
Salam .saya nak tanya sikit .time matrikulasi saya modul 2 (xde biology) .so kalau mintak chemical eng bioteknologi ni ,agak2 dapat tak ?terima kasih
Unknown said…
hye akak...sye first year degree in chemical engineering....which book yg akak prefer tuk sye study?? and akak dpatkan past year question and scheme dkat mane??
Izzati said…
Assalamualaikum tak lama lagi saya akan masuk Politeknik dalam kos engineering chemistry saya nak tanya buku sesuai untuk diploma
Anonymous said…
assalamualaikum akak yana, kos ni susah sangat ke mmg kena struggle teruk ke my parents nak saya masuk course ni tapi saya tak yakin
Anonymous said…
assalamualaikum akak yana, kos ni susah sangat ke mmg kena struggle teruk ke my parents nak saya masuk course ni tapi saya tak yakin

Popular posts from this blog

Chemical Engineering (Kejuruteraan Kimia)