Chemical Engineering (Kejuruteraan Kimia)

As updated on august 29, 2014.
Assalamualaikum adik-adik semua.

Its almost 3 years since I wrote this entry. During that time I was a third year student. And I never updated since that. Its not explaining exactly what chemical engineering is. And the real job challenges after graduates. Thus kindly google, study and seek information from other resources as well. Thus I would like to suggest a person where I did follow his writing and post in blog and facebook which is Dr Zaki. I believe if he read my childish article on chemical engineering he will just laugh. I dont really know how many times i feel like deleting this posting since i am not as successful as my others friend since graduate, but thinking of adik2 yang sangat susah nak cari maklumat tentang kejuruteraan kimia, saya kekalkan entry nieh. mak cakap selagi ada manfaat untuk orang lain, walaupun nampak tak sebijak dan sehebat yang orang lain, teruskanlah. sob2. mudah-mudahan dikira sebagai sedekah.

so here is Dr Zaki facebook. please find and follow. I read his writing dah lama secara pasif. A very experienced engineer and lecturer.

https://www.facebook.com/ChemicalEngineeringWorld

And here is his blog. Please refer and read all his article. Dr Zaki writings are all great. Malu rasanya nak compare dengan my article. Hohoho.

http://chem-eng.blogspot.com
And please please please juga adik2 tolong follow fb Sir Ameirul Azraie untuk belajar adab2 penulisan CV yang betul. His fb friend mungkin dah penuh, tolong klik button follow. Ikut posting dia. Very benefit. Semoga bermanfaat.

https://www.facebook.com/ameirulazraie

Regards,
As Eleyana Ali
30th August 2014, 12:13AM


Entry ini saya tulis di blog peribadi saya yang telah saya hentikan cariannya di Google. Maka atas rasa perkongsian saya kongsikan disini. Harap dapat membantu adik-adik di luar sana.

Update: Buku-buku kejuruteraan kimia

Entry ini untuk menjawab pertanyaan junior aku. Tapi sumpah aku gembira kalau penulisan nieh juga dapat bantu adik-adik kat luar sana yang masih tertanya-tanya tentang Kejuruteraan Kimia. 

Diingatkan penulisan dan perkongsian aku adalah daripada apa yang aku perolehi dan aku fahami secara kasar selama 5 semester aku belajar di Universiti Malaysia Pahang dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia (Pure). Dan disini aku taknak ambil kisah sistem universiti lain. Aku hanya tulis apa yang aku tahu saja. Dan ilmu apa yang aku dapat mungkin berbeza dengan apa yang kawan-kawan aku dapat bergantung kepada kemahuan masing-masing untuk belajar. 

Proses pembelajaran
Spm ->  matrikulasi (setahun) -> degree in chemical engineering (4 tahun)
Spm -> diploma (3tahun) -> degree-direct entry (3tahun)

Yuran pengajian untuk ijazah kejuruteraan kimia selama 4 tahun bagi ump kira-kira rm1200 satu semester. Ada 8 semester so kira sendiri. Dan  pinjaman ptptn aku sebanyak 28k, 3.5k setiap semester. Kebiasaan anggaran yuran dan buku teks sebanyak 1.5k setiap semester.

Kejuruteraan Kimia
What is chemical engineering? Chemical Engineering is a group of industrial processes in which raw materials are changed or separated into useful products. Aku copy bulat2 dari lecture note. Kah3x..

Secara general, apa yang kita belajar adalah macam mana dari feed product tuh kita nak dapatkan hasil. Kita akan design setiap unit komponen yang kita guna. 

Contoh macam niehlah, kita nak produce 10000mtons per year komponen C. 
A+B -> C+D
Feed (raw materials) kita adalah A dan B. Dekat reactor A dan B reacts produce C + D contohnya. Sebab kita nak C, so kita kena separate C dan D pula.


Jadi disini, kita akan belajarlah jenis reactor macam mana yang kita nak kena guna. Dekat reactor kita perlu ada guna catalyst untuk percepatkan process ke tak. Size dan diameter reactor besar mana. Ideal reactor macam mana. Nak tahu reactor yang bermasalah pula macam mana. Ini semua kita belajar dalam subjek Chemical Reaction.

Jenis reactor nak guna bergantung pada raw materials juga. Thats why kita belajar thermodynamic. Maka kita akan belajar properties of materials pula. Temperature and pressure materials macam mana. Boiling point berapa. Heat energy macam mana. Enthalyphy entrophy kena ambil kira.

Sebelum masuk reactor kena tahu A banyak mana, B banyak mana. Bila react dan kuar C banyak mana, D banyak mana, A dan B yang masih tinggal banyak mana. Heat masuk berapa, keluar berapa. Ini asas dan paling penting. Ini kita kena belajar material and heat balances.

Bila dah dapat C dan D nak kena separate kan. Jadi kita kena belajar separation process. Nak separate (asingkan) sesuatu macam mana. Contoh bahan kimia kita solid dan air, sebaiknya kita nak pisahkan dia guna apa. Kalau 2 mixture berbeza dalam liquid form or gas form, kita nak pisahkan guna apa pulak. Dan seterusnya. Jenis separator tuh ada banyak bendalah. Contoh distillation column, evaporator, absorber, extractor, dryer etc. Inilah yang berat. Setiap jenis separator nieh kita kena belajar. Dan design setiap satunya berbeza. Subjek ini sangat-sangat penting. Dan sangat-sangat susah bagi orang malas. Dan slow.

 

contoh sebahagian dari apa yang dipelajari

Secara asas itulah yang kita akan belajar. Nak produce satu chemicals dalam jumlah yang besar dari raw materials yang kita ada. Sebelum dapat final product, akan ada chemical reaction berlaku di reactor. Akan ada proses pemisahan antara 2 chemical berbeza maka perlunya ilmu separation. Dan sepanjang proses itu akan adanya unit-unit pembantu lain seperti heat exchanger, cooler, pump etc yang mana sebahagian daripada ilmu transportation process yang kita belajar.

Benda lain yang perlu tahu

1.Kena ada basic Kimia, add math dan fizik. Dan course yang sesuai, Chemical Engineering (Pure) dan Chemical Engineering (Gas). Kalau ada basic Kimia, add math, fizik dan biology boleh applied Chemical Engineering (Biotechnology).

2.Kalau tak tahu nak ambil Pure, Gas or Biotechnology boleh pilih pure macam aku. lebih general. kalau berminat kepada kesihatan, hasilkan ubat dari herba, dari tanaman, hasilkan gula dari kertas terbuang, kulit pokok apa-apa ke, hasilkan bioethanol dari rumpai laut sebagainya, ambillah Chemical Engineering (Biotechnology).

3. Mathematics paling penting. Kalau dah sebut kejuruteraan memang tak mampu lari dari kira-kira. Kedua fizik. Selebihnya kimia. Hampir semua subjek yang aku belajar tak mampu lari dari matematik. Dalam subjek Chemical Reaction contohnya, anda memang tak akan mampu lari dari Integration. Integrate integrate integrate. Sampai muntah.

4. Silibus yang aku belajar (sehingga semester 6)
Rujuk juga penerangan aku diawal tadi berpandukan warna. Mungkin akan lebih jelas. 
Lab juga sangat banyak. Lab satu kredit. Tapi susah sangat nak score. Dan time consuming. Setiap lab berbeza. Ada lab dimana kita akan belajar untuk guna alatan makmal seperti HPLC, gas comatography, uv spectrum sebagainya. Aku dah lupa. Kah3x.. Alatan-alatan nieh kita akan guna untuk check properties dalam raw materials. Contoh nak check kandungan apa ada dalam air coke. Or check air sungai ada chemical compound apa dalam tuh. Ada lab kita belajar tentang reactor je. Jenis reactor ini itu dan macam mana setiap satunya beroperasi. Kita belajar tentang pump. Cooling tower. Piping system. Valve. Distillation semua. Motor. Engines. Practically there. Semua ada dalam open and closed lab. Lab yang gila babi besar. UmP la. U lain aku tak amik port.

Subjek lain seperti English. English biasa kita akan belajar presentation skills. Technical writing. Macam mana nak tulis proposal untuk research. Macam mana nak tulis report untuk thesis. 

2 subjek paling penting sebenarnya adalah plant design dan projek sarjana muda. Semua yang kita belajar tadi guna dalam plant design. Plant design nieh macam, ok ginielah. Pilih tajuk. Contoh production of 10000mtons per year ethylene. Then dari situ, kita kena fikir tapak mana kita nak pilih. Nak buat kilang kita dekat mana. Luas kawasan tapak berapa. Raw materials kita apa. Nak ada berapa distillation column. Ada berapa reactor. Heat exchanger. Pakai materials apa. Besi ke steel ke. Piping system. Production kita nanti macam mana. Quality control of product macam mana nak ambil kira. Sisa buangan kita nak treat macam mana. Pergi ke water treatment plant ke apa. Dulu waktu aku siapkan integrated project, aku ada rujuk disini. Sedikit sebanyak inilah yang dikatakan plant design. Korang belajar 4 tahun untuk finally dapat came out dengan satu report macam nieh. Taklah sedetail nieh. Nieh contoh report yang memang dari industry.

Untuk projek sarjana muda, ok amik satu tajuk. Proposed. Run experiment. Came out dengan report. Tajuk tuh terpulang. Selalu lecturer keluarkan bergantung pada minat student. 

5. Software
Matlab, Polymath, Autocad, Aspen Plus, Microsoft Visio etc

6. Equivalent subject
Tengok table subject tadi. Nampak pre-requisite bukan? Itu bermaksud untuk ambil subject itu, kena lulus dulu subject yang menjadi pre-requisitenya. Ada subjek kalau kita failed, 2 ke 3 paper kita tak boleh ambil sebab bersangkut. Ini bahaya. boleh membawa kepada extent tahun pengajian. Macam dekat u aku, org lain belajar 4 tahun, ada yang terpaksa sampai 5 tahun. EH btw, failed paper perkara biasa.

7. Open booked paper
Subject-subject yang aku warnakan kat atas semua open-booked. Jawab exam boleh rujuk buku. Sebelum exam contenglah banyak mana pun dekat buku, trust me nanti dapat soalan tak boleh jawab jugak. Harga buku rujukan kebiasaan rm50-rm100 sebuah. Selalu 60,70 ringgit. Takde choice, kena beli buku kalau tak, tak boleh jawan exam.

Aku rasa itu jelah kot asas chemical engineering. Apa lagi korang nak tahu. Btw aku tulis hanya apa yang aku tahu. Aku baru berada di tahun ketiga. Banyak lagi baki subjek yang belum aku ambil. Jadi ini jelah yang mampu aku kongsi. 

Prospect kerjaya aku tak tahu sangat. Aku belum bekerja. Entah-entah bila kerja, apa yang belajar nieh tak guna pun sangat.  

keyword: ijazah sarjana muda kejuruteraan kimia, subjek kejuruteraan kimia, asas kejuruteraan kimia, basic of chemical engineering, degree in chemical engineering, bachelor of chemical engineering, chemical engineering course structure

Comments

Anonymous said…
Knp admin pilih Che eng ek?
Nur Yana said…
sbb akak suruh. brother in law juga dari bidang yg sama.
Anonymous said…
Assalamualaikum kak.. Kalo sy amek diploma chem. Engineering,, bole ke nak smbung degree geologi?? Da amai orang sye tnye, tp sume x tahu..search ntenet pon sukar dijumpai...(bdak lpasan spm taon 2012)
Nur Yana said…
Waalaikumsalam dik. akak sendiri kurang pasti. dari carian google, akak ada jumpa peluang pengajian ke master in geology(petroleum) yg mn kelayakannya sekurangnya punya ijazah dalam sains/kejuruteraan. maka akak rs berkemungkinan boleh juga utk ke degree dgn diploma in engineering (chemical).

akak cadangkan adik check syarat kelayakan program pengajian di website UPU.

https://online.mohe.gov.my/upu/emas/index_epanduan.php

browse setiap universiti yg tawarkan pengajian degree in geology dan baca syarat kelayakan. setiap universiti xsama. insyaAllah peluang tuh cerah.

mungkin juga adik boleh tnya kawan akak. dia degree in geology. cuba tnya dia tntg nieh. nieh website dia. klu dia tnya mn tahu, ckp kak As suruh refer dia. keh3x.

http://blackrosehunter.blogspot.com/p/contact-me.html
Unknown said…
susah sangat k kos ni akak ?

ingatkan nak amk kos ni gak kt ump .
Unknown said…
yaa ,, saya pon nak tau jugak. memang kos ni jenih susah atau kos lain pon sma susah . cma cara lain lain ?
Anonymous said…
soalan yg sama dri sy jugak.. :)
Nur Yana said…
Hye adik2 semua. Skrg pukul 4 pagi dan akak baru balik dari discussion dgn group plant design akak. Keh3. Utk jwb soalan korg, akak rasa

1. mudah klu minat dan rajin. Benda jd susah sbb dlm 1 semester lbh kurg 14 kredit sekuranya kita amik. Jd kita hilang fokus utk satu2 subjek sbb bnyk subjek lain kna hadam juga pd ms yg sama.

2. Sistem ump biasanya final exam cuma 40%. 20% atau 15% lagi dr test 1 n test 2, selebihnya assignment dan projek. Di u lain final exam dlm 60% dr apa yg akak tnya kwn2 akak la. So di ump 60% tuh biasa dtgnya dari projek yg lecturer kasik. Projek2 nieh la yg sllnya amik masa n fokus korg sbb integrated projek nieh biasa mmg susah, lecturer kasi awal sem n pandai2lah wat spnjg sem tuh. Tp klu org jenis menumpang xrasalah susahnya kan. Keh3.

3. specialnya kej kimia (special ke? Huh!) brbanding kos lain sbb kitorg ada 2 final year projek. Klu korg tgk org lain grad ada 1 buku thesis hardbound tebal tuh, kimia ada dua. Satu individual yg kita panggil PSM (projek sarjana muda). Satu lagi plant design. Setiap projek mkn masa setahun (2semester). Mcm akak skrg di semester last, tgh siapkan plant design fasa 2 yg mn plant design nieh la yg plg susah selama korg bljr. Maka trust me akan ada bnyk sngt waktu korg rasa regret amik kos nieh tp sbnrnya korg boleh je lalui, mulut je bising lebih.

4. klu ikhlas bljr, benda susah pun jadi satu nikmat dan akn jd senang. Nasihat akak, klu ada sikit pun minat, cubalah. Xrugi. Klu tgk jobstreet skrg, bnyk sngt bidang yg boleh kita pergi. Wlpn mechanical engineering lebih luas prospect kerja. N lecturer akak ckp, industri skrg kebanyakannya sume sdg menuju dr chemical ke biotechnology which is adlh 1 advantage klu korg apply utk chemical eng (biotechnology).

Seems ramai yg sll tnya tntg kos nieh sbb xbnyk senior yg kongsi dkt internet. Rabu akak presentation. InsyaAllah weekend tuh akak akn cuba utk update subjek2 serta buku2 yg kita guna spnjg 4 thun dkt sini. At least u got the idea of how the subject is. Baru blh agak2 susah ke senang. InsyaAllah. Bye. nk tido. Esok kls 10 pagi. Keh3. =)
Nazwa Nafisha said…
assalamualaikum kak . nak tny . kalo nk ambk kos ney mse spm subject kmia,fzik kna a ke ? kalau stkt kredit, ade chance x ?
Nur Yana said…
wslm dik nazwa. setahu akak prasyarat utk ambil kos nieh xwajib A utk subjek2 tuh. so ada chance. =) nnt waktu tahun pertama bljr semula basic subject2 tuh.
Nor :) said…
This comment has been removed by the author.
Nor :) said…
This comment has been removed by the author.
Nor :) said…
This comment has been removed by the author.
Anonymous said…
kakak aseleyana still famous lg cam dulu ... terutama dgn yg baru nk berjinak2 dgn kej kimia nih...
hehehe ...

#junior #diploma #UMP
Nur Yana said…
aish2. lain mcm je nieh komen. hahaha. sapo nieh ha. nyesal x masuk ump?? haha. pegilah blok w esok petang. budak final year sume present plant design. blh tgk2.
Anonymous said…
assalamualaikum akak, saya lepasan matrik 12/13, saya ade isi kos kejuruteraan kimia dkt ump masa kemas kini upu fasa 2 mgg lps. saya nk tnya rata2 berapa pointer stdent kos ni kt ump masa dorng matrik dulu? saya risau pointer saya kurang memuaskan utk ambk kos ni :( harap akak dpt membantu saya :)
Nur Yana said…
wslm dik. =) maaf sbb lambat respon.

berdasarkan prasyarat mohe, pointer minimum lepasan matrik utk degree in chemical engineering ump ialah 2.7. boleh check di link di bawah.

https://online.mohe.gov.my/upu/emas/index_syarat.php?pagefunc=epanduanSyarat&carian1=J&carian2=PNULKJ&carian3=K&carian4=00073

tetapi dibawah pengetahuan akak dari bicara teman2 dan lecturer yg incharge kemasukan student ke sini, fou our juniors lepasan matrik skrg yg apply kos nieh di ump kebanyakan pointer 3.5 ke atas. apapun pengambilan ini mungkin bermusim mengikut potensi lepasan matrikulasi. adik2 sekarang sngt2 bijak, maka persaingan itu sngt tinggi. apapun jgn risau.

so, selagi lepas syarat mohe, selagi itu masih ada peluang bukan? =) wish i all the best.
Anonymous said…
sy lpsan dip it(mltimedia),nk tw,bleh ke sy mtak dgree engner? lw xdpt,mcmne cre nye nk smbg dgree engner?sy minat glew engner
Nur Yana said…
chemical engineering or apa ya? dkt ump nieh, degree in science computer (kejuruteraan perisian) ada. grafik dan multimedia pown ada. boleh apply. sbbnya syarat kemasukan bagi diploma at least cgpa 3.0 utk bidang yg berkaitan. tp jika nk ke chemical eng sy sendiri tak pasti. rasanya boleh. cuma mungkin still degree 4 tahun. xdapat cut ke 3 tahun wlpn dari diploma kerana bukan dari bidang yg sama.
Anonymous said…
Assalam, kak. Nak tanya kalau kita takda minat boleh carry tak chem engineering ?
Nur Yana said…
boleh.
1. dgn work hard.
2. score awal2 sem. nnt minat akan dtg bila mula scor.
3. lab best. bnyk lab. enjoy waktu lab okeih klu waktu lain pown blm ada minat.
4. buat assigment, projek n report betol2. time nieh xminat n xtahu pown at least blh tnya org. blh score bolehlah carry kos nieh.
5. chemical eng xsusah mana. cuma org sll takut2kan. belajar baik2. dh dapat kan. minta Allah permudahkan je. wish u all the best. =)
Anonymous said…
Assalamualaikum, kak. Bila kita dah graduate degree in chem engineering kita boleh further jadi apa eh ? Jobs yang available ? Selain oil and gas. Thank youu.
Nur Yana said…
bnyk. selain O&G, boleh pegi packaging, electronic plant, chemical plant, steel plant, food industry, consultant company, bahagian environment, etc.

bidang kerja plak cthnya QA/QC, project engineer, draftman, process engineer, piping engineer, sales engineer, etc.

chemical engineering (pure) nieh sbnrnya mmg lebih kpd chemical plant la. cth mcm kilang ethylene, methanol, MTBE, ethylene glycol, TITAN company. bnyk chemical company. kena search baru tahu betapa banyaknya chemical company kt malaysia.

akak cadangkan pergi jobstreet.com.my. klik pada environmental, oil/gas eng, chemical eng, industrial eng, manufacturing, quality assurance, process design & control, chemistry, science & technology. itu antara niche2 market yg biasanya ada offer job utk degree in chemical engineering. nak tahu bidang tugas setiap kerja, klik pada iklan2 tuh n baca description dia.

selain tuh boleh masuk government dan mohon sebagai pegawai. utk apply sbg pegawai, sekurangnya kena ada degree dlm apa2 bidang. bezanya graduate dgn degree in engineering gaji permulaan lebih tggi dari graduate lain, tetapi lebih rendah sikit dari graduate in medical. blh juga masuk bahagian bannking. pegawai bank juga mahu degree in any field.

peluang kerja bnyk. tp fresh graduate yg keluar pada satu2 masa pown sngt bnyk. mcm akak yg tgh job hunting skrg nieh, akak cuma blh suggest, masa dkt universiti, carilah peluang2 training in engineering field sbnyk yg boleh. cthnya training autoCAD, training instrumentation, training in oil n gas, training in environment ke. final year project pown buat betol2. n time praktikal, sebolehnya cari siap2 tmpt training dlm niche/field yg kita nak kerja nnt. built a bond dgn industri melalui program2. senangnya klu ada cable yg kita dpt dr program2, training2, sume tuh. so, please plan your career route dari sekarang. sbb chemical engineering nieh sendiri terlalu luas skop kerja dia. bljr rajin2! slm ramadhan. =)
Anonymous said…
Salam kak.. Kalau kos nie english kena strong x? Sy tidak la fasih sgt dengan bhsa tu..
Nur Yana said…
Owh. Xjd masalah pown. Sbb kita dh biasa study in english waktu upper form n matrik kan. So you guys akan familiar with all the technical n science term in english. Lebih mudah dlm bahasa inggeris. Study u mana? Ada u yg thesis final year kena buat dlm bahasa melayu which is much harder than english. Tp utk ump still in english. Apapown practice english ok. akan ada so many presentation in each semester yg mana klu kita mmpu communicate n deliver english in fluent adlh 1 advantage. Bnyk lecturer international yg xfhm pown bahasa melayu. So in general english tuh lbh penting for communication la.
Anonymous said…
akak.. kalau masuk kos ni,, tp xambil fizik masa kat matrik dulu mcm mane eh? bole cope tak?
Anonymous said…
akak. kalau tak ambil fizik time matrik dlu macam mana eh. rasa nya bole cope tak dlm chemcl engnering ni? :(
Nur Yana said…
boleh dik. penah bljr kan fizik wktu sek men dulu. study balik la. mathematik plg bnyk digunakan. fizik ckit2 je.

tapi ada subjek yg totally apply physic knowledge. contohnya engineering mechanics. akak yg pnh bljr fizik wktu matrik pown repair subjek nieh sbb failed. kah3x. study baliklah pasal F=ma, tan,sin,cos sume tuh.

klu dkt ump, student yg xambil fizik wktu dkt matrik, wktu 1st year dia bukak subjek physic. n wajib ambil rasanya. so time nieh boleh bljr balik. haha. =)
Unknown said…
Saya dpt tawaran BACHELOR OF CHEMICAL ENGINEERING TECHNOLOGY (HONS) IN PROCESS. Saye x berape paham term 'IN PROCESS' tu. Apakah yg saya akan pelajari dan kerjaya apakah saya peroleh? Saya minat dgn kerjaya O&G. bolehkah dgn kos yg ditawarkan untuk saya mnceburi bidang O&G?
Nur Yana said…
1. kena faham chemical engineering punya scop yg sngt besar. in process disini bermaksud fokus silibus awak nnt adalah pada bahagian process. process adalah apa2 perkara berkaitan penghasilan sesuatu produk dari raw materials. contohnya plant yg menghasilkan propylene oxide dari propylene dan hydrogen. atau contoh lain refining plant yg memproses minyak dan gas dari raw oil yg kita drill.

2. dalam process, awk akan didedahkan dgn lebih details tntg transport and separation process principle, chemical reaction knowledge, fluid knowledge. dalam sesuatu process, akan ada banyak process reaction dan pemisahan berlaku. cth dari liquid ke gas. akan ada bnyk unit2 pemisah yg kita guna cthnya distillation column, splitter, vaporizer, etc. juga ada unit2 pembantu lain spt heat exchanger, pump, cooler, tank, etc. so itulah fokus yg awk akan bljr. in terms of reaction, awk akn belajar tntg jenis2 reactor utk liquid ke, gas ke, types of reaction mcm mn (endothermic, exothermic, ada side reaction ke x, operating condition sume). sng cite refer industrial report dlm entry nieh. itulah awk bljr.

3. sngt blh utk masuk O&G. especially bahagian process (which means dkt plant la. onshore or offshore). somethng yg dh kurg disadvantage pd yg ambil chem eng (polymer) or chem eng (biotechnology) sbb fokus dorg agk jauh lari. tp klu dh nama chem eng, subjek fundamental yg kita bljr biasanya sama je, cuma fokus atau tidak je. thats why ada yg graduate kos2 tuh pown blh masuk O&G field. one more thing awk kena tahulah awk minat pd O&G in which area. dlm O&G bukan saja ada bahagian process, kita ada bahagian design, supplier, project, construction. utk ini sy pown xblh nk cerita detail la sbb sy pown xbrp tahu. sy xbekerja dlm industry nieh. ygn penting study betol2. tlg equip diri dgn engineering knowledge sbnyk yg blh dan join segala mcm training yg u ada buat. n make sure pilih tmpt latihan industri yg ada kaitan dgn O&G klu nk mudah diserap keje dlm O&G lps graduate nnt.
Anonymous said…
akak.. chemical engineering in food. blajar ape? ade bnyk kaitan dgn fizik jgk?
Anonymous said…
macammna pemakaian ke kuliah?
Nur Yana said…
Akak xsure tntg chem eng in food. Akak 1st time dgr. So akak xblh nk komenlah. Tp akak yakin math n chemistry mesti bnyk guna.
Nur Yana said…
Tshirt berkolar, jeans n sandals. tp student esp guys suka pakai jaket fakulti ke kelas even xde lab. So klu pakai jaket fakulti, baju round neck pown xde mslh. Seluar xkisah. Slack tebal or jeans are preferable especially time lab. Selipar toilet pown ada je org pakai g kls. As long xkantoi dgn pak guard. During presentation automatically kna well dress. Kemeja lgn panjang, slack biasa, necktie, kasut kulit bertutup. Itu utk presentation bsrlah. majlis rasmi universiti pown pakaian formal mcm tuh. As for girls, baju kurung, blouse, jeans, slack, skirts, shirt suka hati. Semua boleh. Cuma klu dkt ump nieh xjmpa yg g kls pakai make up. Tp dressing mcm nk g bandar tuh adalah.
nullisa said…
Assalamualaikum..
saya juga sangat sangat meminati bidang engineering.Kejuruteraan kimia juga..masalah sekarang saya sudah tersalah pilih modul.Saya kini belajar di matrikulasi modul3, subj bio,kimia,math,sain komputer..Saya tidak subjek fizik.Last belajar fizk masa di sekolah..Persoalnnya,masih adakah lagi peluang untuk saya ceburi dalam bidang kejuruteraan(kimia dan sebagainy)????

*ada satu kata kata 'x blh amek sbb x blajar fizk' Adakah Benar Statement Itu???
Nur Yana said…
Wslm. Boleh. Kata tuh xbetol pown. Im not sure about other universiti. Kna check dkt requirement. Tp klu ump mmg boleh. Cuma nnt dkt universiti 1st semester kna amik subjek fizik la. Tp dkt ump pown akak kurang pasti kej kimia pure or kej kimia teknologi gas tuh boleh ke x. Tp klu kej kimia bioteknologi mmg boleh. So akak cadangkan dik amik kej kimia bioteknologi sbb adik ada basic biology. Klu matrik xamik fizik, nnt kna amik kt u. Klu xamik bio, nnt kna amik kt u. Itu je.
nullisa said…
oh.begitu.trima ksh.
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Anonymous said…
Assalamualaikum..akak, saya ni student 1st year 1st sem di usm..sy pnya kos bachelor in bioprocess technology..so this course more related to engineering but not exactly like engineering..dlu sy mntk engineering tpy x dpt..huhu..so nk tnya nty klu dh grade bole x sy ambik M.eng dkt ump misalnya..preferred M.eng chemical or biotechnology..agak2 akak bole x kos sy ni apply M.eng 2 ?
Fyza said…
Assalamualaikum . Saya baru menamatkan SPM saya tahun nie . Saya nak tanya , kalau ambil course Chem.Eng nie , boleh ke kalau saya bekerja dalam bidang kosmetik atau perfume atau maybe bidang yang proses health foods macam HerbaLife ?
kalau ya , saya kena ambil yang pure or BioTech ? kalau tak , sepatutnya saya kena ambil course apa ? saya agak keliru sebab tak banyak info yang saya dapat untuk Chem.Eng nie . Kaunselor saya pun tak berapa tahu sangat tentang engineering . Harap akak boleh tolong saya :D
Nur Yana said…
wslm.. boleh je dik. tp rugilah. sbb bljr benda yg xreally fokus on that field. chem eng major thing bljr pasal process plant, n unit operation mcm tuh.

so my advises is, klu nk chemical eng juga, ambil chemical engineering (biotechnology). klu chem eng mostly bljr how to process a petrochemical, biotechnology more on plants based like biodiesel, yeast, enzym. akak pown xfamiliar. but since my roomate dulu chem eng (biotech), akak tahu sikit2 apa dia bljr. separation principle pown ada beza within chem eng n chem eng (biotech). lets say mcm akak seperation punya unit component mungkin fokus pada distillation. while chem eng (biotech) pula separation knowledge dorg maybe more on extraction (which is widely used to extract pati bunga/tumbuhan etc utk medicine/perfume/etc). mcm roomate akak dulu final year project dia extract pati ulam raja utk anti-oxidant purpose. or my lecturer yg hasilkan kosmetik dr rumpai laut. n my other lecturer yg hasilkan gula dr btg kayu mnder nth n habuk gergaji. they are mostly a lecturer of chem eng (biotechnology). so klu nk juga engineering tp more on lab application n libatkan natural resources mcm plant, microorganism bagai ambillah chemical engineering (biotechnology). cuma my kind of advises is, klu deeply interested with research like hasilkan kosmetik, perfume semua, dkt universiti nanti ambillah chemistry. but once graduate registred as chemist la bukan engineer. but they do have more knowledge in those things which are more to lab handling. blh juga apply biotechnology. science. or sains industri.

so far itu je yg akak blh explain with my limited information n knowledge. maybe adik blh start google course2 yg akak sebut td. insyaAllah ada yg cerita. n one more thing, bila apply upu nnt, rajin2lah tgk course2 yg each uni provide, n google la satu2 utk tahu learning outcome dia apa. apapun rezeki urusan Allah. as long as ada je sedikit knowledge yg related dlm bidang2 yg adik minat td, blh je adik smbung study dlm jurusan tuh.

good luck in spm. =)
Nur Yana said…
anonymous october 16,
wslm. sorry baru perasan terskip jwb comment tuh. haha.

answer is, ya boleh! might have some lecturer/supervisor yg xnak. tp actually boleh ikut syarat. so do depends on them juga. maybe research project dorg nk ada fundamental theory on engineering. might be not. tp dr kos tuh, lebih related ambil master in chemical engineering (biotechnology) instead of pure. =)

p/s: adik nurul norhafizah, kos bioprocess technology mcm anonymous nieh pown blh apply klu minat kosmetik, herba sume.as long ada bio bio. haha. xcaya tnya anonymous nieh. mintak email dia. haha. =)
Fyza said…
terima kasih kak for your advise . really appreciate it . InsyaAllah saya search pasal bioprocess technology jugak nanti . ohh saya memang ambil bio sebab takut course yang saya nak tu tak relate dengan subjek SPM saya . anyway thank you so much kak X)
Asalamualaikum, akak, saya kirenye nk tunggu result spm la ni kn, saya mcm minat jugak oil and gas, tapi tak tau course jenis apa yg related to oil&gas, so mcm klau saya ambil course chemical engineering kire ada kaitan dgn oil&gas mcm tu ke? ke ade course oil&gas ? *pening HEHE
Nur Yana said…
wslm dik..
1. mula2 adik kena tahu minat adik dalam o&g nieh in which field. electrical? design? proses? field exploration? research? management? etc..

2. from then baru adik boleh decide which courses is more related to adik punya interest. so akak stated here few courses yg related with this o&g. adik buat some research on the courses, read the program specification n learning outcome dia ok. google.

3. chemical engineering (pure). mostly kita bljr pasal process. process yg general and applied to petrochemical, polymer, industry juga. petrochemical maksudnya proses hasilkan chemical seperti ethanol, glycol, sodium hydroxide, etc. chemical engineer, process engineer, safety engineer, planning engineer, sales & application engineer, design engineer, process control & optimization engineer, antara kerjaya2 yg boleh lahir dari course nieh. ump, utm, uitm, utp, ada course2 nieh.

4. chemical engineering (gas)
this one also bljr pasal process. tp lebih specific kpd process hasilkan gas. n mungkin lbh details on piping since korg akan bljr gak pasal pipeline transmission & distribution. adik kena faham bila diorang drill minyak dkt laut tuh, diorg akan dapat gas, air & oil. so chem eng (gas) nieh mmg bljr urus gas tuh from separation smpilah dia distribute dkt consumer. planning engineer, production engineer, piping engineer, project engineer, etc antara kerjaya yg dtg dr course nieh. ump, utm ada course nieh.

5. petroleum engineering
this one lbh fokus kpd developing reservoirs, and oil & gas production. ini antara yg plg fokus pd o&g production maybe. from this courses, blh jadi drilling engineer & supervise drilling operation. blh juga keje as production engineer utk develop process & equipment utk production o&g. blh gak jadi reservoir engineer (please google) utk faham kerja reservoir engineer. utm, utp ada course nieh.

6. technology in petroleum geoscience
ini kalau adik minat utk explore/cari kawasan utk drill minyak yg baru dkt laut. bljr discover, explore & exploite kwsn yg ada minyak dkt laut. sng cite dia lbh kpd bljr teknologi2 utk kenal potential reservoir dkt laut, bljr pasal batu2an & character2 reservoir gitu. utp ada course nieh. utm xsure. geoscience nieh ada dkt u lain gak rasanya. try to look for ukm or um or usm ok.

7. safety & health
course nieh ada dkt bnyk universiti. environmental engineer, safety engineer, safety & health officer (sho) antara kerjaya2 dlm bidang nieh. in any plant, food processing ke, petrochemical ke, oleochemical, electronics, polymer, petroleum, sume ada safety officer. n of course safety officer in O&g gaji sngt masyuk.

8. operation project management (opm)
planning engineer, project engineer, junior manager, supervisor, anatara kerjaya dia. of course dlm o&g industry gak.

9. science materials.
10. mechanical engineering
11. environmental engineering
12. electrical engineering

itu xnk hurai sbb xde knowledge. tp diorg adlh sebahagian besar mereka yg bekerja dlm o&g industry. erti kata lain 9,10,11,12 tuh pown bnyk sngt yg kerja dlm o&g industry. sngt bnyk. sila google. hahaha.

harap membantu. wslm.
Nazatul Husna said…
assalam,,akk,macam mana ekh akk apply apa yg akk da blaja tu?
sy belajar subjek sem tu,,sem tu je la sy igt,sem dpn ye sy lupa da balik.acana ehh..
lg satu, kalau cam pljr medik misalnya kan adalah ilmu asas yg diorg perlu tahu (ble org tny bole jwb skit2)..if engneerg,apa eh?yg basic2 perlu tahu?
tenkiu :)
Nur Yana said…
wslm dik..

susahnya soalan dik nieh.. lambat2 je akak nk approve. haha. =P

honestly akak bukan pljr cemerlang pown dik. so akak pown sama je sbnrnya. sem tuh je ingt. kdg2 mggu tuh je ingt. nk exam baru mengingatkan diri semula. wakaka. akak rasa almost semua org mcm tuh sbb bnyk sngt benda kna bljr dlm setiap sem. bezanya dlm chemical engineering, bnyk subjek2 integrated yg mn berkait dgn subjek2 or basic2 yg kita bljr pd sem2 sblm nieh. so from there lah sbnrnya kita akan refresh balik apa yg kita bljr dulu2 sbb kita kna guna utk subjek next sem. mcm tuhh. haha. tp jgn risau. kita manusia mmg xsemua benda kita blh ingt. different is klu kita pernah bljr benda tuh, wlpn kita lupa, when the times comes utk kita study balik or apply balik knowledge lama tuh, kita jd org yg ada ckit idea or at least tahu at which subtopic bnda tuh ada. mcm tuhlah jadik bila kerja. last time bila senior engineer akak mention pasal fundamentel itu ini, of course kita lupa, tp kita prnh dgr n tahu bljr, so kita ada idea dkt mana nk selak balik buku. hehehe.

klu eng, apa basic ek. this one akak xsure dik. of course klu chem eng antara basic penting kna tahu konsep mass transfer n heat transfer. kna tahu wat materials balances. kna tahu lukis pfd. baca p&id. tahu buat unit conversion. tahu basic chemistry and functional group tuh. tau basic design of process equipment. what else yea. i think those antara yg plg penting utk tahu kot. maybe. harap membantu. =P
Anonymous said…
salam akak...jadual pack tak kalau ambil chem eng ni..? kalau nak dibandingkan dngan matrik mana lagi pack..time u ke atau time matrik?
Nur Yana said…
wslm dik..
maaf lambat reply.

1st 2nd year i think lebih kurg mcm matrik je. zaman honeymoon org ckp. boleh main dota, tgk drama korea, running man, layan anime sampai muntah. tp 3rd n 4th year sngt pack la bg akak especially bila dh hujung2 sem. sll tido pown xcukup.

unless kalau pandai manage masa, xde pending kerja, insyaAllah masa tuh rasa cukup je.
Anonymous said…
Assalamualaikum akak..sy nk tnye mcm mne nk apply bidang safety & health ek?ade dtawarkn kt universiti mne?sy lepasan spm 2013
Anonymous said…
akak, sy punya addmath tk strong sangatlah. rasa takut pulak nak ambik chem engin neh.
ainsoofiyah said…
Assala sis.. Kalau nk ambik chem engine ni mmg kena ambik matriks ye ? Tak ada jalan lain ke ?
Unknown said…
assalamualaikum,,kak nk tanye pernah dgr x pasal org bt 2nd degree? so skrg ni sy first year bt degree in biochemistry dkt ukm,,jd sye plan lpas grad kalo cgpa ok nk smbung biochem engineering .kt ukm ad.,akak rase berbaloi ke or better sy smbung master??
Unknown said…
assalamualaikum akak,,prnh dgr x org smbung 2nd degree? sy studnt first yr degree in biochemistry kt ukm.,sy nk tnye berbaloi ke kalo sy smbung dlm biochem engineering(ad kt ukm,,U laen cm xd je sy tgk.,,or better smbung master? what u think kak??btw rase add mt ok mse spm dlu.,fizik kureng skit.,bio pun ok kot.,chem pun ok la.,hehe
Anonymous said…
salam kak..nak tnny bole? saya dpt tawaran chemical eng technology (bioprocess)..masalahnye saya x pasti apa itu?boleh akak terangkan dan subjek apa yg diperlukan?
Anonymous said…
Salam kak, thanks sebab share info ^^ sedikit sebanyak saya akan gunakan apa yg saya dapat dalam ni untuk interview Petronas minggu depan. doakan saya :)
Anonymous said…
Salam akak. Saya budak lepasan spm. Result sy baru baru ni tak berapa ok :( chemist dan fizik C. Addmath D. Subjek lain semua A dan B. Tp bila saya baca blog akak tentang chemic eng ni, sy jadi lebih tertarik dengan bidang ni even result sy tak ok.. Sebelum spm lagi pun saya memang minat dalam bidang ni. Tapi itu lah, saya belajar last minute semua subjek tu. Lepas trial spm baru bukak mata. Hm. Akak rasa patut tak sy mohon kos ni di ipts? K lau ipta memang dah tak layak kan? Baru baru ni segi uni yg tawarkan sy foundation in sc lepastu boleh sambung ke chemical eng kata dia. Tapi sy takut pilihan sy tu salah. Apa pendapat akak eh? :(
Anonymous said…
Berapa gaji for diploma chemic engineer?

Senang ke dapat kerja kalau bagi budak dip chemic engineer ni? Ke kena sambung degree dulu?

Apa beza chemica engineering dengan chemical engineering 'technology'? Akak boleh explain tak? Sebab sy ada google tapi tak dapat banyak info. Hm. Lgi pula saya dapat offered ke unikl dalam kos tu.
Anonymous said…
hai.. Bg lepasan stpm berapakah pointer yg diperlukan utk kursus chem eng kat ump??
waniera said…
akak tau x sains kimia gunaan tu mcm mane? and sy sgt2 berminat dgn buat2 perfume, kosmetik produk tp x tau jurusan mana yg sesuai. sy baru habis matrik n tgag tggu result
waniera said…
akak, sains kimia gunaan tu cne? sy berminat dlm penghasilan brg2 kosmtik and perfume tp x tau jurusan manea yg sesuai utk dipilih. sy baru hanis matrik n tgah tggu result. really need your advice
Anonymous said…
Salam akak, saya ex asasi. Saya ada soalan nk ditanya.

1.berapa pointer minimum yg diperlukan untuk amik course chemical engineering ni? Tbh pointer saya takde la memberangsangkan sgt bg lepasan asasi

2.chemical engineering ni susah sgt ke? Subject dia hardcore ke semua?Saya berminat nk further dlm course ni tapi takut tak bole nak carry nnt end up drop course ni.

3.fizik dgn math banyak eh dlm course ni? Sbb fizik ni saya lemah sikit tapi math bole lagi.

Jazakallahu khairan katsira :)
Anonymous said…
salam.akk nk tny boleh ke sambung kejuruteraan kimia di negara jerman??
Anonymous said…
Akak nak tnya boleh .if i take diploma for chem eng teknologi(food) ,boleh ke nanti masa sambung degree sambung chem eng jugak but selain food contoh mcm process or etc ? Hope u will reply this thank you :D
Anonymous said…
salam..klu nk amek chem engineering..kne strong x organic chemistry??
Nur Yana said…
Wslm. Not really. Ada 1,2 paper je for organic chemistry.
Nur Yana said…
Boleh. Cuma maybe xleh potong kredit bnyk. Means bnyk subjek still kna amik
Nur Yana said…
Wslm. Degree ke? Lepasan matrik? Xsure. Kna google sndiri tntg scholar. Klu master, akak tahu mara ada provide utk lepasan degree. German is good. Few my lecturer phd from german
Nur Yana said…
Wslm.
1.akak xsure. Dik tgk requirement time apply. Setiap uni berbeza.

2susah klu malas. Rajin ckit ok. Xsume subjek hardcore. Ada sng je. Hafal ckit2 je.

3.Math bnyk. Paper math pown bnyk. Kegunaan math dlm subjek2 lain pown bnyk. Fizik 2,3 paper je. So jgn riso
Anonymous said…
salam akak.nak tanya sy dpt chem eng ukm and usm. but usm saya dapat offer mara. so saya konfius.. which one is better?
Unknown said…
Akak nak tanya. Selalu lelaki or perempuan yg lebih sesuai utk chem eng ni? Since lelaki lebih sesuai untuk mecha, electric and civil...
Unknown said…
salam sis, saya dalam dillema lagi. ive got tawarn from uitm and unikl. yang uitm tu bachelor chemical eng(bioprocess) yg dkt unikl eng technology&quality.
So sebenarnye hati ni lebih more to unikl. sebab baca dari commment dekat atas tu. bioprocess mcm tak best je. exctly, biprocess tu sama dgn biotechnology ke? and tengok bioprocess still new dkt malaysia. search dekat jobstreet pon satu dua job je yang ade
if sis jadi saya. which one sis akan choice. either bioprocess or quality. hopefully sis reply. thank youu
Nur Yana said…
wslm.

Kpd semua, maaf dah tak terjawab dan terurus blog nieh. akak cuba jawab komen kwn2 yg latest.

1) Anon August 13, 2014 :
usm. go for mara. bila keje gaji 3k nk byr ptptn pown rasa berat. nk further study master oversea pown advantage nk apply scholar mara klu degree dh perform. usm adlh apex universiti. google for it.

2) teama winnin
both. some position nk girls sbb dorg lebih details, systematic, rajin. cth mcm QA engineer, planning engineer, sales engineer, chemist etc. ada position lbh sesuai utk lelaki. cth process/production engineer, service eng, project eng, petroleum eng, etc. sbb mostly bnyk travel, working environment yg bnyk lelaki as manpower, working shift at night juga, skop keje yg tough. actually nowadays in industry gender bukan isu as both r treat equally, hv equal chances. equip urself with knowledge n perform time study. cari tmpt praktikal yg bagos. so whatever the position they offer, kita boleh adapt. so far proportion kwn2 lelaki n prmpuan yg dpt keje sama bnyk je.

3)hana hafizah
thats true. bioprocess peluang keje xsebanyak yg lain. cth tmpt kwn2 yg bnyk g adlh kilang2 ubat, lab working as chemist. n most of them pown bila wat resume dorg prefer to state just degree in chem eng without bioprocess possibly from their seniors point of view kot lbh mudah dpt keje in tht way. since basic fundamental kita blajar sama, boleh dpt je keje cuma kna fight dgn org lain yg mybe lbh more towards the job niche. kilang process minyak dr kelapa sawit, kilang oleochemicals like that sesuai gak utk chem eng in bioprocess. klu akak jadi adik, yg if possible nk sng dpt keje after grad, i would go to unikl. but if adik adlh org yg more towards research or business minded, pandang jauh, maybe ada minat nk wat produk2 kecantikan sendiri, ubat, drugs ke apa, u can go for bioprocess or biotechnology. or lbh bagos degree in science industri. chemist. different within both bioprocess or biotechnology is the word. try google what process is n what technology is. u will find the answer. hrp membantu.
Unknown said…
thank youu sis. and one more question. betul lah orang kat luar sana cakap. if ambik bioprocess. kite tak boleh masuk dalam line engineer process mahupun oil&gas. betul ke sis?
Nur Yana said…
Emm. Almost true. Tp atas rezeki. Dlm batch akak, ada kes kwn study chem eng (biotech). During praktikal nth cmna wt dkt talisman, naik offshore. So using the experience now dh keje as planning eng in one of o&g company malaysia. Naik offshore gak. She is a ladies. Semua atas rezeki. Engineering biasa 4tahun. As long its chem eng, wlpn different major, thun 1st n 2nd sumbljrjr basic fundamental yg sama. With tht only pown kita dh qualified utk keje dlm line process. Different is in 3rd 4th year kitmulalfokusus pd minor kita. Cth bioprocess, dia akn start ada subjek utk bljr jenis2 reactor utk bioprocess industry, jnis2 separation etc. Klu chem eng mcm akak kita bljr equipment dlm chemical process line dgn lbh detail. Klu chem eng gas ada subjek lain mcm gas piping, jnis2 offshire bagai, gas plant, etc. So kt sini minor kita akn jd lbh berkepentingn bila minta keje sbb kita ada kelebihan sedikit dr yg lain since kt malaysia bnyk chemical plant. Compared to bioprocess plant. Biodiesel plant, oleochemical plant, pharma niaga, all those cth yg sesuai utk bioprocess graduate. Apapown brgantung pd rezeki. Sbb fundamental kita pd awal study ttp sama. Material balance, thermodynamic, fluid mechanic, separation process, reaction process, process control, etc. Itu fundamental subject in chemical eng process.
Anonymous said…
kalau kat USM takde bioprocess, oil and gas, process or anything like that.Graduate akan dapat Bachelor Of Engineering (Hons.) (Chemical Engineering) sahaje. Walaupun takde pengkhususan tapi ramai kawan2 sekelas saya dapat masuk oil and gas, chemical process malahan saya juga sekarang berkerja kat bidang farmaseutikal yg related to bioprocess.So kepada sesape yang confuse nak pilih pengkhususan ape tapi berminat nak ambik chem. eng. saya cadangkan try cari universiti yang menawarkan kos engineering secara general.tapi kalau nak lebih fokus boleh ambil yang pengkhususan.pengalaman 2 tahun bekerja sy dah jumpe graduan chem eng dari ump,utm,ums dan upm.Sumenya bagus,have good knowledge on engineering dan mempunyai gaya pemikiran yang sama.So pemilihan universiti untuk belajar bukan satu isu bagi sy
Nur Yana said…
Absolutely agree with you! Dulu dkt matrik pown mmg lecturer dh advise general is better. Maybe boleh sharing anythng related on chem eng or experience keje kt sini. Moga ada manfaat utk adik2 kita. Thanks for passing by! :-)
Unknown said…
salam..sy skrg final yr chemical engineering and tgh buat Design project n Reseach project..boleh tahu x apebende yg kita perlu cite n ape bende yg xperlu cite dlm dua2 project tu..thnx in advnce
Anonymous said…
Akak,, saye tngah nk amek spm thn nie..just want to ask u , my fav subject 4 me now at school is chemistry...so, adekah dgn subjek kimia yg saye suke nie mmbantu saye utk suke jgak this che eng course ? Or ade coursethat is better for me to take ? N bnde yg kite blajar dkt u nnt is totally different from school ke mcm mne ? Need your suggestion
Nur Yana said…
khairul anuar,
wslm.. pergh final year dok google pasal chem eng lagik. keh3. if final year mesti dah amik design project 1 n research project 1 kan? ke cmna? akak dulu research project 1 wat proposal. ada objective, introduction, literature review, method. research project 2 wt experiment and discussion. thats it. so not sure though in detail apa bnda yg nk kena cite or not since it depends on ur research kan. klu design project 1 akan ada intro, literature review, pfd, mass and energy balance, apa g nth xingt. design 2 baru start design each equipment, P&ID, hazop, waste water treatment, economic analysis etc. thats it. xtau lagi dh nk kena apa. cmnie lah.. email me. i will give u a bundle of senior report for ur references. and some design books that is useful. that will totally help. tp senyap2 sudah la. email me ok.
Nur Yana said…
anonymous,

nopp. chemical eng is not much related with chemistry. its more towards mathematics and applied physics and chemistry. organic chemistry. chemical reaction. engineering kerjaya yg bila kerja lain dgn bljr. bljr teori, design itu ini, kira itu ini, sngt fun. susah tp menarik. involve bnyk calculation. in real job, engineering bnyk kpd soft skills, communication skills, management skills kita, and ckit dr knowledge engineering kita. klu blh keje dlm plant, or on the road, lasak, boleh apply. tp klu suka pada chemistry, which i think lbh bnyk applied pada environment lab, or research, dkt u sila ambil applied science, sains industri, major in chemistry., which are more towards ur point of interest. dkt u xdelah bnyk beza. cuma topik pembelajarannya lebih berkembang dari zaman sekolah. basic fundamental thing still sama. ambil dulu spm. nnt email akak. kita sembang detail about chem eng. akan lebih nampak n faham insyaAllah. =) good luck in ur spm.
Anonymous said…
Alright..thanks for your suggestion...really makes me so excited to proceed my study...ape2 nnt saye tanye akak laa ye..thanks again=)
Anonymous said…
Salam kak, sy nk mnta pndapat ni. Sy ni student matrik n sy mmg mnat nk smbung kos chem eng. Sy ingt nk mhon kos chem eng kt ump, tpi sy tkut x lyak sbb pointer sem 1 sy just 2.8 je. Hri tu msa ada krnival jom msuk u, sy ada tnya jga kt booth ump. Dia kta klau mhon utk kos chem eng mungkin susah nk dpt. Tpi, klau utk civil msih byk pluang. So, klau pndpt akak mcm mna?
Nur Yana said…
Wslm. Akak msuk ump 5thun lps dgn pointer yg sama lepas.Tp batch junior mmg masukk dgn pointer yg sngt tggii. Wktu apply upu, tgk requirement pointer lps ke x. Klu lps apply ja. Dik suka civil ke? Civil mmg bnyk peluang keje. Bnyk kwn civil dpt keja awal. Ada certain subjek civil yg chem pown bljr tp xbnyk. Klu xminat, dik blh try private uni mcm unikl. Apply loan mara. Unikl ada course chem eng klu xsilap
Anonymous said…
salam kak,

course chemical engineering ni boleh tak nak sambung ke oversea lepas diploma example di japan? berapa tahun eh? and apa kelebihan or kekurangan belajar di oversea? lagi satu ada kemungkinan ke kita akn dpt kerja disana? thank you sis if dapat jawab soalan sy!

btw, if spm sy math sy dapat B sy layak ke nak ambik course ni? sbb spm baru baru ni saya agak confident dgn fizik and chemist but not really in math bcs byk sgt buat careless mistakes. maybe nervous kot sbb masa tu awal spm hahaha. thanks again! :)
Anonymous said…
Salam kak, nk tnya as you mentioned in the post about pre requisite tu, sy tk brp fhm. So sy nk tnya, contohnya fail subjek process chemistry sem depan tu kita boleh ambik ke thermodynamics? Berkait ke tak subject tu?
Unknown said…
Assalam kak, sy sekarang tgh cari tmpt utk praktikal. Nk tnya akak dlu praktikal kt mne n nak mntk tolong akak suggest kn tmpt yg sesuai utk kos ni..harap akak dpt tlg..terima kasih :)
KyoNagani said…
Sebenarnya Saya nak sambung dalam bidang ni tapi parent Saya x bagi sebab nanti lepas graduate xde Keje . btol ke?? And parent Saya suruh sambung mekatronik .
Farhana said…
salam akak. sy ump tahun tiga sekarang. tengah cari tempat praktikal. pointer takla kebabom sangat. susah nye ya Hampun. akak ade tempat nak suggest x? hehe. email farhanarazali9311@yahoo.com. time kasih
Anonymous said…
saya minat o&g eng.tu.sy apply unikl mintak eng.mslahny xtw nk plih.ada che.eng.process.ada che.eng bioprocess.yg mna sepatotny?lg satu,result spm sy xgempak pon.klu isi upu bhg eng.mmg xpas.tu psal mintak unikl.pendapat akak mcm mana?bls segera.
Unknown said…
Assalaimualaikum sis.. sye nih bru je lepasan SPM.. sye minat engineering especially engineering oil & gas.. tpi kimia addmath and fizik sye D.. matematik je B+.. sye ade tanye kaunselor dye kata ssh nk masuk sbb subjek sains sye sume D tapi sesetengah cikgu kata ikut nasib.. rse2 lps x kalau sye amik most of it engineering utk isi kt UPU? Ape pendapat sis? Help me sbb course yg sye xminat byk sgt :(
Anonymous said…
Salam kak.. sy lepasan stpm n result sy baru2 ni x ok sgt.. sy bdk bio n x amik fizik..sy ingat nk try apply bachelor in chemical engineering.. ape pndapat akak??
Anonymous said…
salam kak , Chemical engineering bnyak belajar fizik x ? KOs nie susah x ?terima kAsih :)
Naz said…
Hai. Saya lepasan spm 2014. Results 8a 1b. So saya kira nak ambil asasi dulu then smbg degree chem engineering. Soalan saya, adakh bidang ini berpeluang besar utk berkhidmat dalam bidang oil and gas? Thanks 😊
Naz said…
Hai, saya lepasan spm 2014. Results 8a 1b. Saya bercadang nak ambil asasi then smth degree chem engineering. Soalan saya, adakh bidang ini mempunyai bidang cerah utk bekerja dalam bidang oil and gas? 😊 thanks
Anonymous said…
salam. nak tanya akak. Chemical Engineering (Biotechnology) tu macam mana? And also, if someday, selepas dah tamat pengajian, mustahil ke kalau nak ambik bidang lain samada in degree or master cth yg bkaitan dgn chemistry dan biology spt dentistry/forensic and etc?
Anonymous said…
Assalamualaikum kak..kalau saya dapat 3.33 untuk upu layakkah saya memohon bidang kejuruteraan ini kak??
abd rahim said…
assalammualaikum kak.. saya baru tamat pengajian program matrikulasi..alhamdullilah pointer saya 3.25 .. layak ke saya nak ambil chemical engineering ni? saya berminat dengan kimia.. kalo belajar kimia jer senang masuk kat kepala ni.. minta akak beri nasihat sikit
@fienal said…
Salam kak.
Saya lepasan pt3 tahun lepas and now sem 1 on kolej vokasional. Lepas dapat diploma in mechanical engineering, boleh ke saya ambik degree in engineering? Universiti ape yg provide those kind of course ya? My ambition is to be offshore. Jadi kena ambik oil&gas la kan?
ain said…
salam...akak..thanks ats information tu,,gigih baca smpai hbis,,hehhehe,,,cuma nk tye,,,akak LI kat mna?blh bgtau??sbb skrg tgh survey2 tmpat,,,hahahah..sy studnt chem eng(bioprocess)...
Unknown said…
Kak yana saya nk tnya.course ni pkai bnyk blanja x...saya mnat chemisttry time skolah.org kata x sama sgt dgn apa yg dh blaja jt skolah dgn kt u
Unknown said…
Course ni pkai bnyk blanja x kak....chemistry mmg saya minat tpi org ckp kt u nnti x sama sgt apa yg dh blaja kt skolah pon.btol ke
Unknown said…
Kak yana saya nk tnya.course ni pkai bnyk blanja x...saya mnat chemisttry time skolah.org kata x sama sgt dgn apa yg dh blaja jt skolah dgn kt u
Unknown said…
Kak yana saya nk tnya.course ni pkai bnyk blanja x...saya mnat chemisttry time skolah.org kata x sama sgt dgn apa yg dh blaja jt skolah dgn kt u
Anonymous said…
Assalam kak.. Saya dpt pointer 3.59 utk sem 1 matrikulasi.. N saya dpt muet band 2.. Layak ke saya ceburi bidang chemical engineering.. Ade yg ckp x layak sbb saya dpt band 2.. Sbb scop ni terhad.. Betol ke?? Saya buntu sgat.. Saya mmg minat dlm bidang ni.. Harap akak dpt membantu
po said…
Saya prnh bekerja di petronas as electrcal engineer.rata2 org di sini sume ad bidang pengkhususan masing2.peluang cerah or tak itu xboleh dinilai kerana setiap pekerjaan brgntg pd rezeki dn kekosongn tmpt or kriteria yg diperlukan oleh sesebuah company.engneering salah satu skop yg besar dn luas.mmgdgkn ekonomi pun truk tmbhan hrga minyak dunia jatuh kemungkinan untuk oil&gas pyh nk dpt krja.
Unknown said…
Assalamaulaikum akak. Saya dari matriks jgk skrg. Skrg tgh isi upu. Saya nak tnya requirement utk course ni perlu pointer brpa ha?
Unknown said…
Kak ui .. nk tnye siket nieh ..best x chemical engineering ni for your opinion la .. I do interested nk ceburi .. tp takut taleh g
Unknown said…
Kak ui .. nk tnye siket nieh ..best x chemical engineering ni for your opinion la .. I do interested nk ceburi .. tp takut taleh g
Anonymous said…
nak tanya, kos utk study ni berapa eh?
Anonymous said…
Assalam akk.. ape subjek tuk course chem eng.. course ni berat x??
Anonymous said…
Assalam akk.. ape subjek tuk course chem eng.. course ni berat x??
Anonymous said…
Assalam akk.. ape subjek tuk course chem eng.. course ni berat x??
Unknown said…
Studying material balances right now..take 30minute rest before continue.best of luck sape y nk sambung chemical engineering.anda harus cekal,tabah,passionate utk ceburi bidang ni..jgn hanya sbb gaji tinggi sbb x bbaloi pun act penat dgn gaji tu...lastly chem engin tsangat awesome
Unknown said…
Studying material balances right now..take 30minute rest before continue.best of luck sape y nk sambung chemical engineering.anda harus cekal,tabah,passionate utk ceburi bidang ni..jgn hanya sbb gaji tinggi sbb x bbaloi pun act penat dgn gaji tu...lastly chem engin tsangat awesome
Anonymous said…
Assalamualaikum..klau sekrng ni nk mintak kos ni berape kredit..pembelajarn nye still same ke..?
ElmiraSufia_ said…
Assalammualaikum kak ...
saya pelajar lepasan spm 2016
saya berminat nk amik bidang chemical engineering
soalan saya untuk amik biotechnology eng ...
ape subjek2 yang mesti kita ambil eaa semasa spm ...BIO mesti ambil eaa
Nurul Iftinanz said…
Assalamualaikum akak, saya nak tnya kalau kita mohon melalui upu utk melanjutkan pelajaran ke ump pada thn ni (2017 ), dia tulis diploma kejuruteraan kimia ( loji proses ) adakah sama dgn yang akak amik skrg ?
dan sebelum akak amik chem eng. di ump akak masuk asasi ke diploma atau matrikulasi ?
tq akak byk Tanya sikit nih :)
Anonymous said…
Assalamualaikum..kalau nok buat praktikal biasanya kat mana paling okay ?
Anonymous said…
assalam..nak tnye ade lgi ke fb ameirul azraie tu ?
Anonymous said…
Assalamualaikum kak..nk tnye skit pasal yuran penuh pengajian diploma kejuruteraan kimia (loji proses) brp ?? X detail dlm website ump punye..harap kak balas..
Anonymous said…
Assalamualaikum kak.. Sy nk tnye ap beza sains teknologi kimia industri dngn kejuruteraan kimia industri? Dn Klau tk ambik fz time mtrik dlu boleh ke sy apply chem eng(pure) atau mne2 chem eng?
MY SOUL :/ said…
Salam, sekelas akak berapa orang? And berapa orang laki? Berapa orang pompuan
NinaOthman said…
Salam akak, saya nk tanya kalau bioprocess tapi bidang teknologi macam mana? Sama ke mcm chem eng?
Anonymous said…
Assalamualaikum,,kak lecturer kat UMP garang tak ? 😂😂
Fira said…
Salam saya pelajar matrikulasi . Daya baru saja dapat result utk pspm 1 . Utk pngk saya dpt 3.25 . Chemist saya dpt A- . Physic A- . Math B+ . Tetapi biologi saya dpt C+ . Dlm bulan 1 ni saya kene apply upu tuk kemasukan ke universiti m saya nk amik chemical engineering . Sbb sy mmg minat subjek chemist sjk peringkat skolah lagi . Ttp disebabkan pointer bio sy yg teruk ia akan mempengaruhi pointer saya . Jika ingin menyambung pengajian dlm kejuruteraan kimia adakah die pandamg pointer keseluruhan ? Atau subjek2 tertentu berkaitan engineering sahaja ? Adakah pointer subjek bio sy akan mempengaruhi atau menjejaskan peluang saya utk menyambung pengajian di peringkat ijazah dlm chemical engineering ?
Auni Syifa said…
Hi sis! Nk tnya sikit, the whole explanations dlm blog neh utk pelajar lepasan spm nk ambik diploma or utk ijazah sarjana muda? Yg gmbr jadual sem1-6 tu jadual utk yg ambik diploma punya ka?
Unknown said…
Akak . Saya nak tanya , nak study chem eng ni , barang spesifik yg diperlukan tak ? Like barang keperluan khusus in that course . And what kind of laptop or netbook needed when we study in this course ? (Example : RAM / MEMORY ??GB)
Anonymous said…
I'm no longer sure where you're getting your information, however good topic.

I must spend some time learning more or figuring out more.
Thanks for wonderful info I was in search of this information for
my mission.
Unknown said…
Asalamualaikum akak..
Saya ade soalan harap akak dapta bantu..hihihi..
Saya dapat tawaran dari ump..
Saya dapat teknologi kejuruteraan kimia (sumber asli) tapi saya dah was2 sebab ramai yang cakap kos ni kalau lemah math n fizik susah nak survive...
Lepastu kimia ni bahaya bole ade potensi mandul..
So dia macam bagi saya rasa takut nak amik kos ni..
Bole akak terangkan temtang kos ni and apa yang kawan2 saya cakap tu betul ke...😭😭😭😭
Unknown said…
Asalamualaikum akak..
Saya ade pertanyaan kat akak..harap akak dapat jawab..hihihi...
Saya dapat tawaran ump dalam bidang teknologi kejuruteraan kimia (sumber asli)
Tapi masalahnya saya agak lemah fizik dan math..so orang sellu cakap susah survive..
Lepastu kalo kimia ni ade risiko mandul..
Bole tak akak terangkan apa yang saya akan belajar dan betul ke pasal mandul tu?
Unknown said…
Assalamualaikum kak..klu tak ambik kos fizik mase matrikulasi..tp nk kos kimia engineering bulih ke? Klu pointer 2.8 ..lepas tak kak?

Popular posts from this blog

Subjek dan buku kejuruteraan kimia